باغ عدن

پیام های کوتاه

' پرسه زنی ' در لغت، به معنای گردش بیهوده افراد بیکار یا رفتن یک مرید به بازارها و کویها، به دستور پیر و جهت گدائیست و در حقوق، تعریفی از آن، ارائه نشده است؛ لیکن در قانون مجازات اسلامی، مجازاتی برای آن، مقرر شده؛ چرا که زمینه ساز ارتکاب جرائم سنگین می باشد. با این وجود، هر گونه گشتن بی هدف در معابر و نداشتن پیشه ای معین را نمی توان ' ولگردی ' یا ' پرسه زدن ' - به معنای منفی آن، نامید؛ بلکه ارکانی دارد که در صورت تحقق آنها، می توان فرد را ' ولگرد ' خطاب کرد؛ از جمله، سوءنیت و قصد ارتکاب بزه مذکور، نداشتن وسیله امرار معاش به نحوی که از روی بی قیدی یا تنبلی، تن به کار ندهد، نداشتن اقامتگاه مشخص و اینکه فرد همواره، بدان اشتغال داشته باشد. وجه تمایز یک ' پرسه زن ' و ' گردشگر ' قدرت است؛ به نحوی که اگر شخصی در جائی، حضور داشته و در سیمای ظاهری خود، به نظر نرسد توانائی خرید کردن از مغازه های اطراف را داشته باشد یا به هر دلیلی، تصور شود قصد وی از حضورش، چیز دیگریست، به شخصی، تبدیل می شود که ' مزاحم ' بوده و نباید آن جا، حضور داشته باشد که بدین شکل، شخص به یک ' پرسه زن '، مبدل می گردد. در حقیقت، ' گردشگری ' مشروعیت داشته؛ اما ' پرسه زنی ' فاقد مشروعیت خواهد بود.

در ادامه شکایت بنده از پلیس زن مترو، مبنی بر بازرسیهای پی در پی محتویات کیفم ( جهت آگاهی از جزئیات آن، به مطالب، ' وقتی مصلحت ایجاب می کند دختر تنها از یک حق مسلم اجتماعی، محروم شود! ' و جهت اطلاع از وقایع بعدی آن، به مطالب ' لطفا رسیدگی شود! ضامن جان، مال و حیثیت مسافران مترو چیست؟ ' و ' وحدت و هماهنگی دستفروشان، کارمندان و پلیس مترو قابل ستایش است! '، مراجعه شود. ) که در نتیجه گزارشات مکرر و غرض ورزانه برخی کارمندان مترو، انجام می شد و مرا ناچار به بردن شکایت نزد بازرسی پلیس، کرده بود، جهت پیگیری آن، با قسمت شکایات بازرسی پلیس، تماس گرفته و با این جوابیه، روبرو شدم: ' ایشان پس از مشاهده توسط ماموران مختلف، در ایستگاههای متعدد مترو، سرانجام حین پرسه زنی در اطراف دستگاه خودپرداز ایستگاه متروی ' شادمان '، به وسیله عوامل پلیس مترو، متوقف و به اتاق پلیس، هدایت؛ ولی از ایشان، رفع ظن شد. ضمنا، همه موارد با رعایت حقوق شهروندی، انجام و مراتب به نیروهای پلیس نیز، اعلام گردید. '

پرسیدم: ' معنای ' پرسه زنی ' چیست؟ یعنی گشتن بی هدف افراد بیکار و به صورت همیشگی که اقامتگاه و منبع امرار معاش مشخصی ندارند. آیا استفاده از خودپرداز، جهت گرفتن موجودی، پرداخت قبض و دریافت وجه نقد، خرید کردن یا پیتزا، پیراشکی و ... خوردن ' پرسه زنی ' حساب می شود؟ '. این خانم به صورت مکرر و طی گزارشات به قول خود ' مردمی'، مرا مورد بازرسی، قرار داده و در نهایت، دست به اهانت و ایراد اتهام، می زند. یک بار هم که به دلیل شلوغی ایستگاه ' مفتح '، قادر به سوار شدن نبودم، پس از بازرسی کیف و باز کردن شال سفیدم که همیشه، جلوی آن را با دستانم، می گیرم - جهت حفظ حجاب؛ چرا که حجاب فقط مخصوص چادریها نیست و غیر چادری مومن و معتقد هم، داریم - در حضور پلیس مرد، اقدام به کشف حجاب، نمود و با اشاره به لباسی که زیر مانتو، پوشیده بودم، گفت: ' این چیست؟ ' و من در جواب، گفتم: ' باز می کنید. بعد، می گوئید: ' این چیست؟ '. من که شالم را گرفته بودم. ' سپس، به زور مرا داخل واگن تا خرخره پر قطار، انداخت و مدام، فشار می داد که در اثر عادت نداشتن به آن شکل وحشیانه، داخل شدن، منجر به بیماری و تب کردن دو روزه ام شد. ایشان می توانند پرسه زنی مرا در دوربین مداربسته خود، نشان بدهند؟ '.

بازرسی پلیس هم، فرمودند: ' ما بدیشان، گفته ایم که تذکر لازم را به ماموران خود، بدهند؛ ولی اگر قصد دارید بیشتر تحقیق شود تا دوربین مدار بسته بررسی و دروغ ایشان فاش شود، باید به دادسرای انتظامی، شکایت کنید؛ چرا که آنها فیلمهای ضبط شده دوربینشان را به شما، نشان نمی دهند؛ ولی شما نگران نباشید. از آنجائی که بازرس رفته و تذکر داده، دیگر این کار را نمی کند؛ چون می داند دوباره، با بازرسی، تماس می گیرید. ' تشکر و خداحافظی کردم.

به قصد دریافت راهنمائیهای بیشتر، با یکی از مشاوران حقوقی نیز، مشورت کرده و پرسیدم: ' آیا سرک کشیدن کارمندان مترو به داخل خودپرداز، جهت تجسس و تعقیب افراد در هر جا و حتی تا درب منزل و سپس، فرستادن پلیس جهت تحقق واقعی نتیجه تجسس که آگاهی از اطلاعات اشخاص، می باشد، قانونیست؟ ' که پاسخ منفی بود. از مشکلاتی که برخی کارمندان مترو و دستفروشان با تعقیب و ایجاد مزاحمت و درخواست دوستی با من، درست کرده و با پاسخ منفی من، روبرو شده و اکنون، در صدد تلافی یا هر نیت شوم دیگری برآمده بودند، گفتم که ایشان اظهار داشتند: ' درست است که کارشان جرم است؛ ولی شما که  خانمی باآبرو و باشخصیت هستید، راهتان را عوض کنید تا با آنها، مواجه نشوید. هر قدر شکایت و سعی در مقابله کنید، پرروتر می شوند. ' ولی آیا این چاره کار است، وقتی یک سال تغییر مسیر دادنها هیچ نتیجه مثبت و مفیدی برایم، نداشته است؟ آیا روش به استخدام درآوردن اشخاص، توسط نهادها و سازمانهای دولتی یک کشور اسلامی، باید چنین باشد که هر بی سر و پائی وارد سیستم، شده و در پوشش کار و انجام وظیفه، به ایجاد مزاحمت و بر هم زدن امنیت اشخاص، بپردازد؟

  • ۹۶/۰۶/۰۹
  • بنده خدا
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.